The SC Report #3

Waar we vroeger maar gewoon de krantenrubrieken of straataffiches moesten afwachten als we wilden weten of er nieuwe platen, televisieprogramma’s, boeken of films aan kwamen, hebben we het nu een stuk gemakkelijker: bijna dagelijks stroomt het internet wel over van de trailers, teasers, aankondigingen en interviews. Voorpret is bijna net zo belangrijk geworden als kennis, want voorpret is uitstekende promo… en dat is ook niemand kwalijk te nemen, want als je houdt van de populaire- en entertainmentcultuur, kan nieuws over je favoriete serie oprecht iets zijn wat het leven leuker maakt. Bovendien zit er geen leeftijdslimiet aan wat je hart sneller kan doen slaan, en daarom is er The SC Report: een rubriek over de nieuwe en niet zo nieuwe popculturele uitingen die het referentiekader van ondergetekende op dit moment domineren.

Nieuws: ‘The Hunger Games’-vervolg aangekondigd

We zin nog maar net bijgekomen van de verfilming van The Ballad of Songbirds and Snakes, maar geestelijk moeder van de dystopische franchise The Hunger Games is duidelijk nog niet van plan om afscheid te nemen van verhaalwereld Panem. Begin juni kondigde ze aan dat in maart 2025 een nieuw deel zal verschijnen, namelijk Sunrise on the Reaping. Dit verhaal zal zich zo’n 25 jaar vóór het begin van oorspronkelijke heldin Katniss Everdeens verhaal afspelen, tijdens de vijftigste Spelen – en canonlezers kwamen al snel tot de conclusie dat dit de editie is die gewonnen werd door Haymitch Abernathy, de mentor van Katniss en Peeta in de originele trilogie. Hoewel er nog niets bekend is over een plot, lijkt dit gezien de interesse in juist zijn verhaal onder het fandom wel een logische keuze. Het enige dat Collins tot nu toe heeft prijsgegeven is dat ze is geïnspireerd door thema’s als nepnieuws, propaganda en oligarchie in het huidige politieke klimaat – passend, aangezien de sterke politieke boodschap van de serie nooit doel heeft gemist.

Het is niet echt een verrassing dat het verhaal wordt voortgezet: niet alleen zijn de boeken nog steeds razend populair, ook de prequelfilm bracht wereldwijd bijna 349 miljoen dollar op. Een verfilming van dit nieuwe deel is dan ook al aangekondigd voor eind 2026, met Francis Lawrence, die vier van de vijf Hunger Games-regisseerde, al verbonden aan het project. En het gros van de lezers is enthousiast, want binnen een ontzettend rijke verhaalwereld is er nog genoeg te ontdekken en te vertellen. Het is alleen de vraag in hoeverre dat ook elke keer nog vernieuwend zal zijn in plaats van een herhaling van het bekende verhaal – maar interessant wordt het sowieso.

Luisteren: ‘Gladiators’ – Janani K. Jha

Om de rode draad van rebellen en arena’s maar even voort te zetten: een nummer dat het dubbel en dwars verdient om in de ‘on repeat’-playlist te staan is Gladiators van Janani K. Jha. Dit lied was maanden geleden al populair op TikTok dankzij de teasers van de clip, die sterke ‘enemies to lovers’ en female empowerment-vibes afgaf, maar wegens creatieve obstakels kwam het alsmaar niet uit. Nu is de track er dan toch echt, en het is een heerlijke meezinger om fel bij uit je ogen te kijken en het patriarchaat mee om de oren te slaan. De clip, mythologie- en fantasy-gecodeerd als-ie is, maakt het met een groot aantal tot de verbeelding sprekende shots helemaal af.

Nieuws: Victoria’s Secret-modeshow keert terug

Jarenlang was het misschien wel hét televisiemoment van de mode-industrie: de Victoria’s Secret-modeshow. Grote namen als Kendall Jenner, Doutzen Kroes, Cara Delavingne en Adriana Lima maakten lol op de catwalk in stoeipakjes en klapwiekten met hun vleugels terwijl supersterren als Taylor Swift, Halsey, The Weekend en Shawn Mendes voor de muziek zorgden. Het was een begrip, maar dan wel een begrip dat altijd op veel controverse kon rekenen, en in 2019 kwam dat tot een hoogtepunt toen na vierentwintig jaar de stekker uit de show werd getrokken. De reden: een aanhoudende aanklacht tegen het merk en haar gebrek aan inclusie op het gebied van lichaamstypes.

En nu is het fenomeen dus weer terug – en snel al, want op 15 oktober zullen Victoria’s top- en supermodellen weer terugkeren naar de catwalk. De namen druppelen langzaam binnen, en naast Gigi Hadid en Tyra Banks is een van hen plussizemodel Paloma Elsesser. Dat zal ongetwijfeld geen toeval zijn, aangezien de kritiek op het lingeriemodehuis voornamelijk het gewicht van modellen betrof: de sexy setjes zouden vooral geschikt zijn voor het ideale lichaam dat, eh, geen enkele vrouw heeft – tenzij ze model is. Zoals in een artikel van Marie Claire wordt gezegd: in plaats van vrouwen in hun kracht te zetten zoals ze zijn, laat het merk zien hoe vrouwen zouden moeten wórden. En dat schijnt geworteld te zijn in de toplaag van het bedrijf, die, verrassing: bestaat uit mannen. Altijd al, eigenlijk. Hé Siri, speel Victoria’s Secret van Jax af. Victoria was made up by a dude…

Afijn, 15 oktober dus. Alle ogen zijn gericht op de rest van de line-up en of die dit keer wel representatiever zal zijn voor de doelgroep – en laten we eerlijk zijn, die bestaat simpelweg uit iedereen die zich als vrouw identificeert en zich graag mooi, sexy en zelfverzekerd wil voelen in fijne lingerie. Oók plussizevrouwen, transvrouwen, non-binaire of genderfluïde personen, vrouwen met een handicap en vrouwen die niet twee meter lang zin. De modellen zijn er heus wel. De kansen liggen binnen handbereik. Als die fictieve Victoria ze weet te pakken, dan zou dit de comeback van de eeuw kunnen worden.

Kijken: Eva

Eva Jinek maakte een tijd terug al bekend de overstap te maken van de commerciële naar de publieke omroep. Lang was het nog gissen in welke vorm dat precies zou zijn, maar daar is nu een einde aan gekomen: sinds begin september is Eva elke avond vlak voor primetime te zien op NPO1. In zo’n veertig minuten tijd praat de presentatrice met uiteenlopende gasten, van gerenommeerde artiesten als Duncan Laurence, DI-RECT en Acda en de Munnik tot onderwijskundigen, politiek verslaggevers en flamboyante figuren als The Man With 1000 Kids-hoofdpersoon Jonathan Meijer. Ze is duidelijk in haar element, want het format werkt goed: het tempo ligt hoog, maar doordat in elke uitzending maar 3-4 thema’s worden besproken is er geen gevoel van tijdsdruk. Dat geeft ruimte voor rustige, intieme gesprekken, maar ook voor serieuze diepgang, bijvoorbeeld wanneer het gaat over de dreiging van radicalisering of het opkomen voor slachtoffers van discriminatie. Die combinatie geeft veel ruimte aan Jineks authenticiteit als persoon en als interviewer, maar ook zeker aan haar mix van geestdrift en bescheiden luistervaardigheid. Een verfrissende aanrader.

© AVROTROS

Nieuws: ‘Jurassic World: Rebirth’ aangekondigd

Het stopt niet, niet vanzelf – en heel eerlijk, wie wil überhaupt dat de o zo foute, maar o zo vermakelijke dinofranchise ooit stopt? Het nieuwste deel in de Jurassic Park-spin-offserie Jurassic World is aangekondigd, inclusief de eerste foto’s en bevestiging van castleden. De nieuwe film zal in de zomer van 2025 in de bioscopen draaien en is geregisseerd door Gareth Edwards, die ook Star Wars: Rogue One maakte. Hoofdrollen zijn voor Scarlett Johansson (geen verdere uitleg nodig) en Bridgerton-ster Jonathan Bailey. Ook Mahershala Ali (Green Book), Rupert Friend (The Great Dispatch) en Luna Blaise (Manifest) zijn in de film te zien.

Na de eerste drie Jurassic Park-films maakte de eerste World-film korte metten met de afgelegen eilanden. Het park waar John Hammond van droomde werd werkelijkheid, met rampzalige gevolgen: in Fallen Kingdoms en Dominion zagen we een mensenwereld waarin dinosauriërs waren teruggekeerd. In Rebirth lijken we terug te gaan naar uitsterving. De laatsteovergebleven dinosaurussoorten wonen in reservaten (hm… klinkt bekend) en uit onderzoek is gebleken dat hun DNA een grensverleggende rol kan spelen in de ontwikkeling van medicijnen voor dodelijke ziektes. Een team experts gaat erop uit om dat DNA te bemachtigen… en de franchise zou de franchise niet zijn als we niet zouden mogen verwachten dat dat niet zonder slag of stoot gaat. Het is echter de vraag hoe lang dat trucje nog leuk blijft, want in de vorige film al was het script veel te slecht voor de goede acteurs, viel de actie behoorlijk tegen en zette het verhaal weinig zoden aan de dijk. We zullen dus moeten afwachten of deze film bewijst dat het definitief tijd is om de reeks te laten uitsterven. Maar het zijn dino’s, dus we geven ze wel een kans.

Lezen: Het Achterhuis – Anne Frank

Er zullen maar weinig millennials zijn die tijdens hun middelbareschooltijd níet Het Achterhuis hebben gelezen, het oorlogsdagboek van Anne Frank. Voor velen was het waarschijnlijk gewoon een boek dat je moest afvinken en waar vooral je docent hoog over opgaf. Dat besef van de omvang van haar leven en de grotere context ervan kwam in veel gevallen pas veel later binnen: in elk geval bij mij. Juist daarom is het de moeite waard om vijftien jaar later – of misschien nog wel meer – dat boek nog eens op te pakken en te beseffen hoe ontzettend bijzonder het is, dat verhaal van het jonge meisje dat ondanks de oorlog vrijuit schreef over het gevoelsleven dat ze zo voluit beleefde. Zonder verplichting en met de tegenwoordigheid van geest is het een leeservaring die je opeens veel meer bij zal blijven.

Luisteren: De Politiepodcast

Wie af en toe eens diep graaft in de talloze podcasts die Spotify en iTunes rijk zijn, vindt nog weleens een pareltje. Zo is er De Politiepodcast, een programma van de Nederlandse politie uit de periode 2018-2021, waarin een uniek kijkje wordt gegeven in het politiewerk. In goed geconstrueerde en heldere afleveringen van zo’n vijftien tot veertig minuten wordt verteld over bijvoorbeeld stalking, cold cases, het maken van Opsporing Verzocht, de gang van zaken op de meldkamer en de aanpak bij zedenmisdrijven, maar ook incidentele belevenissen van agenten zelf worden op open en eerlijke wijze besproken. Erg jammer dat er geen recentere afleveringen meer zijn, maar zeer de moeite waard als je het politiesysteem beter wilt begrijpen.

Doen: Jouw Journal Academie

Iedereen die een druk leven heeft – en wie heeft dat tegenwoordig niet – zal het wel herkennen: er zijn zoveel dingen om bij te houden dat de notities-app op je telefoon overstroomt, je constant dingen vergeet of niet meer helder hebt, je constant achter de feiten aanloopt van wat je moet en wilt doen en je amper nog weet wat het verschil is tussen die twee. Logisch, maar helemaal niet fijn, en een hele mooie oplossing voor dat probleem is journalen. Vaak wordt dat, vergelijkbaar met meditatie, gezien als iets dat ofwel helemaal bij je past ofwel absoluut niks voor je is, terwijl het niets meer of minder is dan een manier om je leven te organiseren en te managen. Hoe dat eruit ziet, dat bepaal jij, zolang het maar zorgt voor meer overzicht, inzicht, rust en ruimte – kortom, voor meer grip op jezelf en je leven, van je financiën tot je gezondheid en van je hersenspinsels tot je zielenroerselen, en alles ertussenin.

Journalen kan ontzettend fijn zijn om te doen, als rustmoment tijdens een drukke dag, als moment van bezinning en bewustzijn en als houvast in hoe je je leven inricht. Het kan een tool zijn, een uitlaatklep, een persoonlijke handleiding zelfs, en als je het eenmaal ontdekt hebt kan het echt als een tweede natuur voelen, als een gewoonte waarvan het niet eens in je opkomt om een keer over te slaan. Juist doordat het heel dicht bij jou staat, kun je er namelijk alles mee doen wat je maar wilt en kan het met je meegroeien en -veranderen.

Maar dan moet je het je wel eerst eigen maken, en een perfecte manier om dat te doen, is de Jouw Journal Academie van Anouk Hempenius, een online cursus waarin je stap voor stap leert journalen – niet volgens ‘bewezen methodes’ of strategieën van influencers, maar op een manier die bij jou past. In 7 lessen waar je drie maanden lang toegang toe hebt leer je nadenken en brainstormen over het doel, de inhoud en de vormgeving van je journal. De cursus neemt je met veel voorbeelden en opdrachten mee in wat er allemaal mogelijk is, zodat je kunt uitzoeken en uitproberen wat het voor jou kan doen. Daarnaast kun je je voordeel doen met een masterclass perfectionisme, keuzehulpen voor materialen en een community waarin je met andere deelnemers kunt sparren en feedback kunt krijgen. Dit is een eenmalige investering van zo’n €100, maar je kunt ook een lidmaatschap afsluiten: daarbij krijg je voor een kleine vijf euro per maand (eerste maand halve prijs) toegang tot bepaalde onderdelen van de leeromgeving en de community en kun je deelnemen aan workshops en challenges. Liever eerst proeven? Dat kan met een gratis webinair, door je in te schrijven voor de nieuwsbrief of het gratis ebook aan te vragen. Hoe dan ook is het de investering absoluut waard: als je journalen wilt proberen, maar ook als je al geïnteresseerd bent en een zetje nodig hebt om het (weer) serieus op te pakken. Perfect als cadeautje voor jezelf om tijdens een rustig weekend of naderende vakantie mee aan de slag te gaan, want echt: als je openstaat voor de mogelijkheden, zal het een haast moeiteloze, maar o zo fijne verrijking van je leven zijn!

Boeken: Moulin Rouge

Het nieuwe musicalseizoen staat voor de deur, en naast shows die nu al te zien zijn – denk aan Frozen en Jesus Christ Superstar, beide grote aanraders! – komt er ook een hoop moois aan, waaronder natuurlijk Elisabeth en Dear Evan Hansen… en de spetterende show Moulin Rouge! die later deze maand al in première gaat. De verwachtingen voor dit stuk, dat exclusief in het Beatrix Theater in Utrecht te zien is met een waanzinnig decor, zijn hooggespannen: het is gebaseerd op de welbekende film met Nicole Kidman en Evan McGregor, waarin een revuemeisje stapelverliefd wordt op een schrijver in hartje belle époque-Parijs. De film kenmerkt zich door het soms satirisch, soms treffend gebruik van bekende popnummers van bijvoorbeeld Madonna, Elton John en Queen, en hoewel het script van de musical Nederlandstalig is, is de origineel Engelstalige soundtrack behouden, inclusief speciaal voor de film gemaakte nummers als Sparkling en Come What May. Daarnaast zijn er in de originele Britse theaterproductie ook nieuwe popsongs toegevoegd van onder andere Beyoncé en Adele, en ook deze zitten in de Nederlandse show.

Hoofdrollen in de voorstelling zijn voor Carlo Boszhard als revuedirecteur Zidler (in de film gespeeld door Jim Broadbent), Keoma Aidhen en Tessa Sunniva als revuester Satine (Kidman) en Martijn Noort als de romanticus en aspirerend revueschrijver Christian (McGregor). Voor Aidhen is het haar eerste hoofdrol, na meermaals als understudy het toneel op te zijn gegaan voor onder andere de rol van Jasmine in Aladdin. Sunniva speelde eerder al de sterren van de hemel als Anastasia Romanov in de gelijknamige musical. Noort debuteert eveneens in deze show, al heeft hij hiervoor mogen coveren voor rollen in Duitse producties van Mamma Mia! en Wicked.

Het belooft niets minder dan een wervelend spektakel te worden van het kaliber ‘je weet niet waar je kijken moet’, waarin naar verwachting vooral adembenemende kostuums, zinderende visuele effecten en waanzinnige decors de show zullen stelen en juist daarmee het publiek zullen raken zoals de film dat ook deed. Kaarten zijn nu in de verkoop, en wie een extra bijzondere ervaring wil, moet dat extra goed in de gaten houden: er zijn namelijk ‘can can seats’ te boeken, waarbij je omgeven wordt door het podium. Al lijkt het ondergetekende sterk dat je die nodig hebt voor een theaterbeleving zo vermoedelijk intens als deze.

Over nadenken: de meidentijdschriften

Vroeger waren ze er in overvloed. Fancy, Fashionista, Tina, MeidenMagazine, Girlz, CosmoGirl, Hitkrant: het tijdschriftenschap in de supermarket lag vol met magazines voor jonge meiden. Langzaam maar zeker zijn deze bladen een stille dood gestorven: in 2021 trok de uitgeverij in één klap de stekker uit de Girlz!, de Hitkrant en de CosmoGirl. De Fancy was tien jaar eerder al gekapseisd. Fashionista werd in 2017 omgevormd naar Fashionchick Girls, en ook daar ging in 2021 het licht uit. Wat overblijft, is een drietal meidenbladen: Tina en MeidenMagazine, allebei voor de doelgroep tussen de acht en veertien jaar, en LINDA.meiden, gericht op achttien- tot achtentwintigjarigen. Er is geen hogere wiskunde nodig om daar je wenkbrauwen over op te trekken, want waar blijft de doelgroep 14-18 dan? Juist: in de prullenbak, bij de magazines die júist voor hen waren. Blijkbaar is dit deel van de tijdschriften lezende demografie niet winstgevend genoeg. Komt het doordat de jonge meiden nog te weinig op hun telefoon zitten om erdoor afgeleid te raken, terwijl de oudere doelgroep juist gedreven wordt door de ideeën van nostalgie en me-time die de bladen aanboren? Is er vanuit de meiden die in de bloei van hun tienertijd zitten gewoon te weinig interesse? Vast, aangezien 4 bladen in één keer schrappen niet zomaar een ontwikkeling is.

Of het een gat in de markt is valt te betwijfelen. Maar eigenlijk is het een schande dat er nu niet eens één tijdschrift is waarin de vijftien-, zestien- of zeventienjarige zichzelf kan terugzien, want juist op die leeftijd heb je af en toe een magazine nodig dat voelt als de grote zus of de coole tante die je in het dagelijks leven niet hebt. Juist nu de waarheid door de TikToks moeilijk te vinden is, moet er een blad zijn dat orde schept in de chaos, dat meisjes bij de hand neemt en zegt: dit is wat je niet op school leert en waar je ouders liever niet met je over praten, maar wat je wel moet weten om straks het leven een beetje te kunnen hebben. Een blad dat bovendien af en toe voelt als een warme deken omdat dat ene interview of gekke quizje je even helpt ontsnappen aan de intensiteit van de puberteit. Zoals jonge meiden de Tina nodig hebben als veilige haven en jonge twintigers een hoop kunnen hebben aan LINDA.meiden bij het ontdekken van zichzelf, zo verdienen de jonge vrouwen die er precies tussenin zitten en amper weten hoe ze met dat jonge vrouw-zijn om moeten gaan ook iets. Dat moeten we met het huidige medialandschap waarin zoveel mogelijk is toch kunnen?

Zien: Katy Perry’s MTV Video Vanguard-optreden

Je kunt veel zeggen over de muziekindustrie anno 2024, maar met Chappell Roan die de hitlijsten bestormt, Taylor Swift die hoger tij viert dan ooit, Sabrina Carpenter die met succes op de sterren mikt en Katy Perry die bezig is met haar comeback is de mainstreampop momenteel een luilekkerland zoals we het lang niet hebben gehad. En over Katy moeten we het even hebben: hoewel haar nieuwe album 143 afgaand op de twee singles Women’s World en Lifetimes nog niet echt… heel hoogstaand lijkt te zijn, is het wel Perry ten voeten uit en betrap je jezelf er toch algauw op dat je de melodietjes neuriet tijdens je huishoudelijke routines. En nog even los daarvan bewijst de bijna veertigjarige zangeres, die dit jaar veertien jaar in het vak zit, dat ze ‘het’ nog onverminderd in zich heeft. Tijdens de MTV Video Music Awards gisteravond ontving ze de Video Vanguard oeuvre-award, en zoals de traditie voorschrijft ging dat gepaard met een tien minuten lange medley van haar grootste hits. Dat albums Witness en Smile daarin niet voorkwamen is – hoewel niet helemaal terecht, want ook daarop zijn zowel heerlijke bangers als prachtige ballads te vinden – niet verwonderlijk, want eerlijk is eerlijk: haar gloriedagen beleefde ze toch echt in de jaren 2010-2014, met de albums Teenage Dream en PRISM. De medley bevat dan ook toppers als E.T., Firework, I Kissed A Girl en Teenage Dream, en het is een verrukkelijk nostalgische, maar vooral ook indrukwekkende performance die niet alleen laat zien hóe groot Katy’s impact op de popmuziek van de vroege jaren ’10 daadwerkelijk is geweest, maar ook dat er – nog steeds – maar weinigen zijn die kunnen tippen aan haar fantastische podiumpersoonlijkheid… en dat we toch maar even twee keer na moeten denken voor we haar comeback helemaal uitvlakken.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *