Elf jaar geleden zag Instagram voor het eerst het levenslicht en sinds vorig jaar heeft het sociale netwerk de magische grens van één miljard actieve gebruikers overschreden. In het afgelopen decennium is het een lifestyle an sich geworden, een broedplaats voor bewegingen en een altijd rimpelend oppervlak: voor sommigen is het een werkplek, voor anderen een uitlaatklep, maar het is hoe dan ook een fenomeen dat niet meer weg te denken is uit ons tijdperk, en waar dan ook flink op wordt ingespeeld – door merken, maar zeker ook door het bedrijfsleven. De openbare ruimte moet steeds fotogenieker worden, en datzelfde geldt voor het culturele leven… want meer dan ooit heeft kunst een persoonlijke en vooral expressieve functie en willen bezoekers zélf makers zijn. Dat heeft geleid tot het als paddenstoelen uit de grond schieten van een behoorlijk scala aan ‘Instagram musea’: na het Museum of Ice Cream en The Color Factory in New York volgden Mad Dimension in Parijs en Selfie Factory in Londen, en in Nederland hebben we er inmiddels maar liefst vier: na Youseum, The Upside Down en Moco Museum is WONDR Experience het bekendst – of het best gepromoot. Het fancy roze gebouw telt zo’n vijftien vertrekken en neemt vijftienhonderd vierkante meter in beslag, en op Instagram zijn er ruim dertienduizend posts aan gewijd in de ruim anderhalf jaar dat het open is. Net als haar internationale tegenhangers moet ook WONDR het hebben van pastelkleuren en ballenbakken, maar is zo’n interactief museum nou echt de moeite waard?
Selfiecamera’s
Hoewel het YOUSEUM, het Moco Museum en The Upside Down nog op het verlanglijstje staan, is WONDR absoluut een aanrader. Voor de toegangsprijs van 24,50 krijg je niet alleen de sleutel van de adult playground, zoals ze het noemen, maar kun je ook gebruik maken van de selfiecamera’s die in diverse ruimtes staan opgesteld: met een QR-code in je digitale ticket (vooraf reserveren is verplicht) kun je de camera zo vaak activeren als je wilt, en de content – meestal foto’s met een gelikte compositie, zoals de plafondkiekjes in het gigantische marshmellowzwembad, maar soms ook video’s en, in het geval van de confettikamer, Instagram-ready Boomerangs – wordt aan het eind van je bezoek naar je gemaild. Belangrijk om te weten is dat het om eenrichtingsverkeer gaat: teruggaan naar een bepaalde kamer is niet gewenst. Gelukkig is dat, mits je strategisch een tijdstip kiest, ook niet nodig: aangezien je op tijdslot boekt, kun je proberen je bezoek op een rustig moment te plannen, zodat je weinig medebezoekers tegenkomt en alle tijd kunt nemen om een kamer van alle kanten te bekijken – én te benutten voor alle foto’s die je maar wilt maken.
One hit wonder
Voor het gemiddelde bezoek aan WONDR wordt zo’n anderhalf uur gerekend, en die schatting klopt aardig: sommige kamers zullen wat meer te bieden hebben of wat leuker zijn om lang in rond te blijven hangen, en andere heb je snel gezien – het ligt er uiteraard ook maar net aan wat je smaak is qua setting en wat voor content je wilt maken. Kom je als influencer, dan is het waarschijnlijk goed om van tevoren te kijken wat voor ruimtes je kunt verwachten en of dat een beetje strookt met wat je maakt… wil je gewoon lekker lol maken en er leuke foto’s aan overhouden, dan heeft elke kamer wel wat leuks om te ontdekken. Feit blijft echter wel: het is een beetje een one hit wonder, want als je er eenmaal doorheen bent, heb je al snel het gevoel: het was het waard, maar voorlopig hoef ik niet meer. Nu worden de kamers eens in de zoveel tijd vernieuwd en opnieuw gethematiseerd, bijvoorbeeld rond de feestdagen, maar het advies van ondergetekende is wel om pas weer te gaan als echt alles vernieuwd is, aangezien het anders gewoon zonde is als je sommige zalen overslaat omdat je er al eens geweest bent. Zo Instagrammable is het ook weer niet.
Laten inspireren
Los daarvan kunnen we WONDR echter rustig een Instagramhemel noemen: van de bak met teddyberen aan het begin tot de space space aan het eind: elke kamer is als een nieuw stukje Wonderland en het is bijna een soort pretparkattractie waarvan je hart sneller gaat slaan: je kunt je er helemaal door laten verrassen en je er vooral aan overgeven – duik tussen die spekkies, dans in een confettiregen, laat je in de roze suiker vallen, knuffel met roze fluff, huppel tussen mistflarden door en laat je vooral lekker inspireren door wat het beste te omschrijven is als een gigantische fotostudio die zowel de kunstenaar als het fotomodel in je naar boven brengt – en onderweg je zelfvertrouwen een mooie boost geeft. Hoogtepunten zijn de Cloud 9-kamer, de kunstenaarskamer – kijk vooral goed rond naar alle rekwisieten die je kunt gebruiken – de spiegelhal met neonlichten, Luilekkerland – inclusief een hilarische theekopjesattractie in de vorm van ijshoorntjes – de tropenruimte inclusief tropentroon en de confettikamer. Disclaimer: neem het liefst iemand mee en let op de positie van de selfiecamera’s, want die zijn niet altijd even handig gepositioneerd voor degenen die wat kleiner of slechter ter been zijn.
Pink Beach
Sinds begin deze maand is daarnaast ook stadsstrand Pink Beach open: dit zit in de achtertuin van WONDR en kun je dus combineren met een museumbezoek, maar dat hoeft niet. Voor Pink Beach reserveer je eveneens van tevoren en dat houdt in dat je op voorhand 16 euro per persoon betaalt om plaats te mogen nemen in een vintage roze booth of op een zuurstokroze strandstoel. Vervolgens kun je kiezen uit een scala aan frisdrank, cocktails en mocktails, waarvan de roze gin & tonic met rozenlimonade het populairst is. Wil je iets eten, dan moet je het doen met een veel kleinere kaart: je opties beperken zich dan tot – een stuk minder fotogeniek ook – een burger, een hotdog of nacho’s. Je bestelling wordt dan verrekend met de reserveringskosten: alles tot 16 euro is inbegrepen, daarboven moet je betalen. Dit is prima te doen: ik was voor twee personen na twee keer fris, een cocktail, een burger en een hotdog uiteindelijk nog negentig cent kwijt. De Pink Beach an sich is verder echter niet spectaculair: houd er rekening mee dat het flink druk kan worden en dat het daarom zomaar zo kan zijn dat je niet de ruimte hebt of krijgt om foto’s te schieten. Het is leuk, maar voor een complete ervaring heb je het niet nodig: daarvoor is WONDR zelf sterk genoeg.