De laatste jaren is er een opmars in non-fictie speciaal voor vrouwen – en dan nog eens extra in het bijzonder voor carrièrevrouwen. Misschien komt het doordat we nu met z’n allen wat meer oog krijgen voor ongelijkheid op de arbeidsmarkt, misschien doordat het aantal vrouwelijke ondernemers, vooral in de creatieve sector, de laatste jaren flink is toegenomen… maar steeds meer carrièreboeken en -platformen richten zich helemaal op vrouwen. Dat begon met Sophia Amoruso’s #GIRLBOSS-beweging, en inmiddels hebben we Marie Forleo (MarieTV en Everything Is Figureoutable), Lois P. Frankel (Nice Girls Don’t Get the Corner Office), Otegha Uwagba (Little Black Book) en Rachel Hollis (Girl, Stop Apologizing). Ook Hollywood heeft de jonge en ambitieuze carrièrevrouwen in de kijker: Anne Hathaway speelde in The Intern een mediamagnaat en Reese Witherspoon maakte een miniserie waarin ze ondernemende vrouwen interviewt. In Nederland hoef je maar te googelen op ”businesscoach” en je ziet al hoe veel van die carrièrebegeleiders zich richten op vrouwelijke ondernemers met een bedrijf in de creatieve sector. Op het gebied van de non-fictieliteratuur voor vrouwen blijven we echter nog een beetje achter: dan moeten we het vooral hebben van self improvement-auteurs als Femke Kamps (Fuck the quarterlife crisis) en Lianne Keemink (Je moet (bijna) niks, Dingen anders doen). Carrièreboeken voor vrouwen van eigen bodem zijn schaars, maar gelukkig hebben we wel Eve Tomaszewski (founder van The Goaldiggers Club en auteur van The Goaldigger Mindset), Ginny Ramkisoen (founder van Vacatures Via Ginny en auteur van Ginny Werkt)… en Emilie Sobels, die binnenkort met haar derde (!) boek komt.
Emilie Sobels, alumnus van het Amsterdam Fashion Institute, begon haar carrière als grafisch ontwerper, conceptontwikkelaar, eventorganisator, editor en co-founder van mode-inspiratieplatform Fashiolista voordat ze in 2015 Hashtag Workmode oprichtte, een co-workingspace speciaal voor vrouwelijke ondernemers met inmiddels zeer Instagramwaardige locaties in Amsterdam, Utrecht, Rotterdam en Groningen. Het werd een doorslaand succes en bleek pas het begin: twee jaar na de lancering bracht ze in samenwerking met journaliste Martje Haverkamp het boek Babe, you got this uit, vol carrièreadviezen en portretten van jonge, ambitieuze carrièrevrouwen – van ondernemers tot loondienst. Een klein jaar later volgde Babe, you got this: Het Werkboek, met praktische opdrachten, stappenplannen en tips. In 2018 lanceerde Emilie bovendien The Self-Made Summit, het eerste Nederlandse carrière-event speciaal voor vrouwen, en dit jaar kwam daar het platform WeRise bij, gericht op het terugdringen van ongelijkheid op de arbeidsmarkt. Maar klaar is ze nog lang niet, want afgelopen vrijdag kondigde ze boek nummer drie aan.
Na Babe, you got this en Babe, you got this: Het Werkboek verschijnt nu op 7 juli The Self-Made Guide: een boek dat buiten de kaders van carrièretips breekt en het grotere plaatje van succes bekijkt: wat betekent succes, hoe wordt dat gedefinieerd door vrouwen die het bereikt hebben? Wat betekent het om selfmade te zijn en dus je eigen succes te definiëren, zonder dat anderen je hebben laten meeliften? En wat betekent het in een tijd van selfmade zijn om van anderen te leren en elkaar omhoog te helpen? Vooral dat laatste is een belangrijk uitgangspunt: want waarom zouden we Emilie Sobels ”de nieuwe Yara Michele van CHAPTER FRIDAY” noemen? Met vergelijken, concurreren en aftroeven kom je niet verder, terwijl maar weinig dingen inspirerender zijn dan leren van de vrouwen die het pad vóór jou hebben bewandeld en die je nu een steuntje in de rug kunnen geven om jouw eigen successtory te schrijven en je eigen regels te maken én breken… want dat is precies wat zij uiteindelijk ook gedaan hebben.
Het boek verschijnt bij uitgeverij Unieboek | Spectrum en telt 232 bladzijden, waarin, net als bij Babe, you got this het geval was, maar liefst 23 carrièrevrouwen aan het woord komen over hun selfmade weg naar succes. Daarbij gaat het heus niet alleen om de girlbosses die ”founder” in hun LinkedIn hebben staan, maar, zoals eerder ook al in Babe, you got this werd benadrukt, net zo goed om de vrouwen die in loondienst op weg naar de top zijn. Want laten we wel wezen: het ondernemerschap is voor vrouwen een geweldige speelbal, zeker wat het bepalen van die eigen regels betreft, en al helemaal als we het hebben over ongelijke kansen op de arbeidsmarkt. Maar als we willen dat het aantal vrouwen in bestuursfuncties stijgt, dat de vrouwvriendelijkheid op de werkvloer verbetert en dat de salarishiaten kleiner worden… dan hebben we júist de vrouwen nodig die in loondienst werken.
Daarnaast ben ik erg benieuwd naar de inzichten die The Self-Made Guide te bieden zal hebben over precies dat selfmade zijn, aangezien het een term is die vooral wordt gebruikt in combinatie met ”Kylie Jenner…” terwijl we het juist zouden moeten hebben over, nou ja, vrouwen zoals Emilie. Ik ben benieuwd.